Platnost řidičáků a technických prohlídek je prodloužena

Začíná platit evropské nařízení Omnibus II

Minulý týden zveřejnilo Ministerstvo dopravy ČR na svých stránkách zajímavou zprávu.
V ní uvádí, že propadnuté řidičské nebo profesní průkazy či technické prohlídky vozidel se prodlužují o 10 měsíců. Prodloužení se týká dokladů propadlých v období od 1. září 2020 do 30. června 2021 a dopady na majitele vozidel a řidiče jsou zřejmé.

Co to znamená pro pojišťovny?
Při likvidaci se vždy ověřuje, zda vozidlo při pojistné události mělo platnou technickou kontrolu (proto chce pojišťovna vždy kopii technického průkazu a fotí se známka na značce). Pokud není vše v pořádku, tak se zkoumá příčinná souvislost mezi nehodou a technickým stavem vozidla. Pokud je nehoda způsobena technickou závadou, má pojišťovna právo na regres u povinného ručení, resp. na krácení nebo odmítnutí výplaty pojistného plnění u havarijního pojištění.
V případě, že vozidlo bude mít propadlou STK a splňuje podmínky pro výjimku, budeme na něj pohlížet jako by ji mělo platnou. Zákon o odpovědnosti z provozu vozidla nám nařizuje ověřovat skutečný stav vozidla při pojistné události a jeho případný podíl na vzniku pojistné události takto:

Pojistitel má proti pojištěnému právo na náhradu toho, co za něho plnil, jestliže prokáže, že pojištěný porušil základní povinnost týkající se provozu na pozemních komunikacích tím, že provozoval vozidlo,
a) které svojí konstrukcí nebo technickým stavem neodpovídá požadavkům bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, obsluhujících osob, přepravovaných osob a věcí, nebo
b) jehož technická způsobilost k provozu vozidla nebyla schválena, a toto porušení bylo v příčinné souvislosti se vznikem újmy, kterou je pojištěný povinen nahradit.

Doporučujeme proto STK absolvovat, pokud to bude možné (na nefunkční brzdy a jiné závažné problémy vás na STK upozorní) a v každém případě provozovat pouze vozidlo v bezvadném technickém stavu.

Propadnuté řidičské nebo profesní průkazy či technické prohlídky vozidel se prodlužují o 10 měsíců. Prodloužení se týká dokladů propadlých v období od 1. září 2020 do 30. června 2021. Platnost českých průkazů, technických prohlídek či licencí je prodloužena o 10 měsíců v celé Evropské unii ode dne jejich původní platnosti. Prodloužení platnosti dokladů je dalším krokem ke snížení mobility občanů v rámci protiepidemických opatření proti Covidu 19. Lidé mohou evropské nařízení využívat od 6. března 2021.

Platnost řidičáků a technických prohlídek je prodloužena. Začíná platit evropské nařízení Omnibus II
„V současné situaci je důležité, aby lidé mohli ještě více omezit své kontakty a mimo domov řešili opravdu jen to nejnutnější. K tomu nám pomůže i toto nedávno přijaté nařízení, které bude možné v různých oblastech dopravy u nás využívat. Úřady i provozovny STK však zůstávají i nadále otevřeny, takže lze v případě potřeby služby využít a např. udržovat své vozidlo v dobrém technickém stavu,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Prodloužení platnosti se týká zejména řidičských průkazů, pravidelných technických prohlídek, průkazů profesní způsobilosti řidiče a lhůty pro dokončení pravidelného školení držitelů osvědčení profesní způsobilosti o dalších 10 měsíců od konce jejich původní platnosti. Prodloužení lze využít i u některých dokladů či lhůt v oblasti nákladní, železniční a vodní dopravy, viz níže.

V případě potřeby lze řidičský průkaz stále vyměnit či absolvovat kontrolu technického stavu v STK. Úřady či servisy uzavřeny nejsou. Mapa obcí s rozšířenou působností a seznam stanic STK je k dispozici na webu Ministerstva dopravy. I přes uvedené možnosti Ministerstvo dopravy doporučuje, aby, pokud je to možné, řidič své vozidlo přistavil na pravidelnou technickou prohlídku. Opatření má pomoci zejména těm, kteří se cítí zdravotně ohroženi, museli by cestovat mezi okresy, jsou v zahraničí, mají auto v depozitu a podobně.

Ministerstvo dopravy o novém nařízení informovalo již všechny úřady obcí s rozšířenou působností, stanice technických, krajské úřady a Policii ČR.

Tzv. Omnibus II navazuje na loňský Omnibus I, který se v souvislosti s první vlnou pandemie COVID-19 týkal období od 1. února do 31. srpna 2020 a prodloužil platnost dokladů a kontrol o 7 měsíců. Doklady již jednou prodloužené se i nyní mohou znovu prodloužit a to buď do 1. července 2021 nebo o 6 měsíců, pokud prodloužená platnost vyprší po datu 1. července 2021.

Příklady životních situací
Pokud řidiči vypršel řidičský průkaz v původním termínu již 25. března 2020, byl mu prodloužen Omnibusem I do 25. října 2020. Nyní je mu opět prodloužen Omnibusem II až do 1. července 2021.
Řidiči vypršel řidičský průkaz původně 29. srpna 2020 a Omnibusem I mu byl prodloužen až do 29. března  2021. Omnibus II mu prodlouží doklad až do 29. září 2021, protože prodloužení o půl roku je již po datu 1. července 2021.
V případě pravidelných technických kontrol nelze v rámci nyní platného nařízení Omnibus II využít dalšího prodloužení již jednou prodloužené lhůty na technickou prohlídku dle Omnibus I (1. 2. – 31. 8. 2020). Tedy pro příklad: vozidlu, kterému skončila platnost osvědčení o technické prohlídce 20. 4. 2020, se dle nařízení Omnibus I prodloužila lhůta a platnost osvědčení o technické prohlídce o 7 měsíců, tj. do 20. 11. 2020. Do této doby se muselo vozidlo podrobit technické prohlídce a prodloužení osvědčení podle nařízení Omnibus II se již nedá použít.
Pokud majiteli/provozovateli vozidla původní platnost technické prohlídky vypršela 30. 8. 2020, Omnibus I mu ji prodloužil do 30. 3. 2021. Další prodloužení již není možné, majitel/provozovatel musí přistavit vozidlo na technickou kontrolu do 30. 3. 2021
Návrh nařízení Omnibus II předložila v lednu Evropská komise v reakci na aktuální pandemickou situaci a na základě podnětů členských států, včetně České republiky. Nařízení bylo následně v rámci zrychlené procedury projednáváno na půdě Evropského parlamentu a Rady EU a je účinné od 6. března v celé Evropské unii. Na řidičské průkazy i na další dopravní doklady se tak bude hledět jako na platné ve všech členských státech.

Již v říjnu 2020 vydalo Ministerstvo dopravy metodické stanovisko, podle kterého se hledí na řidičské průkazy a průkazy profesní způsobilosti propadlé od 1. září 2020 do 31. března 2021 jako na platné po dobu dalších 6 měsíců. To ovšem platilo pouze na území České republiky. Nyní je nahrazeno novou evropskou úpravou a prodloužení platnosti dokladů se tak vztahuje na celou Evropskou unii.

V silniční nákladní dopravě se Omnibus II týká i následujících nařízení:

1071/2009
Prokázání finanční způsobilosti lze prodloužit až o 12 měsíců (běžně lze prodloužit až o 6 měsíců)

1072/2009
Prodloužení platnosti eurolicencí a osvědčení řidičů (třetizemci) o 10 měsíců

1073/2009
Prodloužení platnosti eurolicencí
Povolovací řízení se prodlužuje na 3 a 6 měsíců (z 2 (pro sdělení stanoviska) a ze 4 (pro vydání povolení od podání žádosti) měsíců)

165/2014
Ověření tachografu se musí provést do 10 měsíců od data, kdy mělo být provedeno
Vydání karty při její obnově nebo náhradě do 2 měsíců od podání žádosti, řídit lze i bez ní

V železniční dopravě se týká:

Směrnice 2007/59:
Platnost licencí a osvědčení strojvedoucích, jež uplyne v referenčním období, lze prodloužit až o 10 měsíců; stejně tak lze prodloužit až o 10 měsíců lhůty pro pravidelné zdravotní prohlídky a přezkoušení odborné způsobilosti strojvedoucích

Směrnice 2016/798:
Platnost osvědčení dopravce lze prodloužit až o 10 měsíců

Směrnice 2012/34/EU:
Lhůta pro provedení pravidelných přezkumů finanční způsobilosti železničních podniků se prodlužuje až o 10 měsíců.

Ve vodní dopravě se týká:

Směrnice Rady 96/50/ES o harmonizaci podmínek pro získání národních osvědčení kapitánů pro přepravu zboží a cestujících po vnitrozemských vodních cestách ve Společenství
Vyžaduje, aby držitelé osvědčení velitele plavidla po dosažení věku 65 let v následujících třech měsících a následně každý rok absolvovali lékařskou prohlídku.

Směrnice EP a Rady (EU) 2016/1629, kterou se stanoví technické požadavky na plavidla vnitrozemské plavby
Kterou se mění směrnice 2009/100/ES a zrušuje směrnice 2006/87/ES, omezuje dobu platnosti osvědčení Unie pro vnitrozemskou platbu.

Nařízení EP a Rady (ES) č. 725/2004 o zvýšení bezpečnosti lodí a přístavních zařízení a směrnice EP a Rady 2005/65/ES ze dne 26. října 2005 o zvýšení bezpečnosti přístavů.
Vzhledem k mimořádné situaci v souvislosti s COVID-19 bylo ztíženo provádění inspekcí a průzkumů námořní bezpečnosti, protože vyžadují fyzickou přítomnost inspektorů v přístavech, přístavních zařízeních a na lodích, a s tím související obnovení osvědčení, hodnocení a plánů vyžadovaných právními předpisy Unie o námořní bezpečnosti ve stanovených lhůtách. Je proto nezbytné podle potřeby prodloužit platnost těchto dokumentů o přiměřenou dobu.

Start a Conversation

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *