Velký přehled jednotlivých segmentů
SUV už na českém trhu drží více než 33% podíl. Jako celek tak překonávají i populární kompakty. Nejžádanějším autem v ČR každopádně zůstává Škoda Octavia.
Český trh v loňském roce zažil mírný pokles, 249.915 registrovaných osobních aut podle statistik Svazu dovozců automobilů bylo o 4,4 % méně než v roce 2018. Po celkovém pohledu na trh je čas se podívat na jednotlivé kategorie.
Tou nejžádanější se stávající SUV, která drží již 33,2% podíl na trhu. V prosinci to pak bylo dokonce přes 39 %! Když bychom je však rozdělili do několika velikostních kategorií jako konvenční auta, stále je nejžádanějším segmentem u nás nižší střední třída. A to i díky nejprodávanějšímu autu na českém trhu vůbec, Škodě Octavii.
Český trh v roce 2019: Prodeje aut klesly o 4,4 %, letos se očekává další pád.
Z hlediska paliv vede benzin, na 70 % registrovaných aut mělo zážehový motor. Následují automobily s naftovým motorem, s 27,7% podílem. Podíl nafty tudíž klesá právě na úkor benzinových jednotek, v roce 2018 držela dieselová auta 30,2 % českého trhu.
Nejvíce aut bylo bílých (28 %), následuje šedá (25,4 %) a modrá (14,7 %). Největšími provozovateli nově registrovaných automobilů nadále zůstávají firmy, jejich podíl se i loni držel nad 72 %.
Nejlepší miniauta
Zájem o miniauta na českém trhu klesá, což bylo znát i na loňských výsledcích. Meziročně registrace v segmentu spadly z 6.965 na 5.789 kusů v roce 2019. Pokles je přitom znát i na nejvyšších příčkách, všechny modely v top 7 meziročně klesly. Zatímco u Škody Citigo to byl pokles vcelku mírný (z 2.770 na 2.743 registrovaných kusů), u Hyundaie i10 to byl doslova pád – z 1.442 na 668 registrací. V jeho případě ale roli hrál i fakt, že na začátku roku k dealerům dorazí první kousky nové generace nejmenšího Hyundaie. Silněji kleslo ale také třetí Suzuki Ignis.
Nejprodávanější minivozy | |||
Poř. | Model | Prodeje 2019 [ks] | Prodeje 2018 [ks] |
1. | Škoda Citigo | 2743 | 2770 |
2. | Hyundai i10 | 668 | 1442 |
3. | Suzuki Ignis | 637 | 919 |
4. | Toyota Aygo | 405 | 494 |
5. | Kia Picanto | 217 | 220 |
6. | Fiat 500 | 213 | 221 |
7. | VW Up! | 199 | 265 |
Nejlepší malá auta
Není velkým překvapením, že jedničkou segmentu B zůstává na českém trhu domácí Škoda Fabia. Přestože si meziročně pohoršila z 21.080 na 20.230 registrací, stále s neochvějnou pozicí zůstává v čele pořadí této kategorie. Vždyť druhý v pořadí, Renault Clio, má na svém kontě „jen“ 3.040 registrovaných kusů. Právě Clio si ale meziročně též pohoršilo, hlavně kvůli mezigenerační výměně. Klesaly ale i další v pořadí, Dacia Sandero nebo Toyota Yaris. Na ně mezigenerační proměna teprve čeká. Silně se meziročně propadl i Ford Fiesta, který se musel tentokrát spokojit až s desátou příčkou.
Nejprodávanější malé vozy
Nejprodávanější malé vozy | |||
Poř. | Model | Prodeje 2019 [ks] | Prodeje 2018 [ks] |
1. | Škoda Fabia | 20230 | 21080 |
2. | Renault Clio | 3040 | 3508 |
3. | Dacia Sandero | 2589 | 2938 |
4. | Toyota Yaris | 1857 | 2231 |
5. | Hyundai i20 | 1517 | 1947 |
6. | VW Polo | 1406 | 2070 |
7. | Peugeot 208 | 1355 | 1202 |
8. | Citroën C3 | 1315 | 1400 |
9. | Kia Rio | 1251 | 1152 |
10. | Ford Fiesta | 1179 | 1859 |
Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Škoda má v top 10 nižší střední třídy tentokrát hned tři zástupce. Nejvýše je logicky nejprodávanější auto na českém trhu, Škoda Octavia, s 21.663 registrovanými kusy (-16,2 %), hned za ní pořád následuje Škoda Rapid. Ta sice byla v průběhu roku nahrazena modernější Scalou, v ročních statistikách ale stále figuruje před ní. Rapid má za rok 2019 na svém kontě 8.858 registrovaných kusů, zatímco Scala 6.895 exemplářů. V pořadí třídy je tudíž čtvrtá, dostal se před ni i nošovický Hyundai i30. Většina modelů v nejlepší desítce segmentu klesla, mezi výjimky však patří Toyota Corolla nebo Renault Mégane. Na chvostu top 10 je Ford Focus s meziročním poklesem o 46 % na výsledných 1.909 kusů.
Nejprodávanější vozy nižší střední třídy.
Nejprodávanější vozy nižší střední třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 2019 [ks] | Prodeje 2018 [ks] |
1. | Škoda Octavia | 21663 | 25834 |
2. | Škoda Rapid | 8858 | 14353 |
3. | Hyundai i30 | 7450 | 7455 |
4. | Škoda Scala | 6895 | – |
5. | Kia Ceed | 4056 | 4250 |
6. | VW Golf | 3515 | 5529 |
7. | Seat Leon | 2847 | 3032 |
8. | Toyota Corolla | 2443 | 1576 |
9. | Renault Mégane | 2146 | 1913 |
10. | Ford Focus | 1909 |
Nejprodávanější auta střední třídy
Také střední třída na českém trhu dlouhodobě klesá, což je na výsledcích patrné. Prodeje nejprodávanější dvojky kategorie však ovlivnila jejich letošní modernizace, a to jak v případě první Škody Superb, tak v případě druhého, technicky spřízněného Volkswagenu Passat. Rostou naopak prémiovky – třetí je Mercedes-Benz třídy C s meziročním skokem o 45,9 %, následuje BMW řady 3 s nárůstem o 25,7 %, kterému nepochybně pomohl loňský příchod nové generace. Dařilo se rovněž Mazdě 6, která meziročně vyskočila o bezmála 32 %.
Nejprodávanější vozy střední třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 2019 [ks] | Prodeje 2018 [ks] |
1. | Škoda Superb | 5936 | 6760 |
2. | VW Passat | 2194 | 3083 |
3. | Mercedes-Benz C | 629 | 431 |
4. | BMW 3 | 622 | 495 |
5. | VW Arteon | 584 | 755 |
6. | Mazda 6 | 494 | 375 |
7. | Peugeot 508 |
Nejžádanější vozy vyšší střední třídy
Vyšší střední třídě delší dobu vládnou zástupci prémiových značek a nejinak tomu bylo i loni. Nejvýše opět skončil Mercedes-Benz třídy E, na tisícovku registrovaných kusů však tentokrát nedosáhl, s 978 kousky skončil těsně pod. Meziročně se propadlo také druhé BMW řady 5, o 38,4 %, přesto zůstává druhé nejprodávanější auto značky na českém trhu. Navíc se blíží jeho facelift, který jeho prodeje může opět rozpohybovat. Rostlo naopak třetí Audi A6, meziročně z 313 na 540 kusů, které v roce 2018 hodně bojovalo s novými emisními normami a s tím souvisejícím nedostatkem aut.
Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 2019 [ks] | Prodeje 2018 [ks] |
1. | Mercedes-Benz E | 978 | 1320 |
2. | BMW 5 | 727 | 1181 |
3. | Audi A6 | 540 | 313 |
4. | Volvo S90/V90 | 285 | 321 |
5. | Mercedes-Benz CLS | 164 | 161 |
Nejprodávanější automobily luxusní třídy
Kategorie nejluxusnějších automobilů na trhu dlouhodobě patří Mercedesu třídy S, což platilo i letos. Meziročně si však pohoršil o 116 kousků, na kulatých 200. Při započtení výhradně sedanů pak toto číslo čítá 172 registrovaných aut. I tak by byla třída S, čekající letos na novou generaci, nejprodávanějším vozem segmentu. Druhé BMW řady 7 meziročně kleslo z 168 na 122 registrovaných kusů. Že by vliv kontroverzního faceliftu? Třetí příčku obsadilo Porsche Panamera, které tudíž skončilo před typickými luxusními sedany v podobě Audi A8 nebo Lexusu LS.
Nejprodávanější vozy luxusní třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 2019 [ks] | Prodeje 2018 [ks] |
1. | Mercedes-Benz S | 200 | 316 |
2. | BMW 7 | 122 | 168 |
3. | Porsche Panamera | 40 | 72 |
4. | Audi A8 | 24 | 47 |
5. | Lexus LS | 15 | 24 |
Nejlepší malá SUV
Nejprodávanějším malým SUV na českém trhu byl za rok 2019 Peugeot 2008 s 3.090 registrovanými vozy, a to přestože to bylo o 3,6 % méně než o rok dříve. Vliv může mít i čekání na druhou generaci, která tento týden odhalila svůj český ceník a brzy vstoupí na trh. Mezigenerační výměna už brzy nicméně čeká i druhý Renault Captur, který si naopak meziročně pomohl o neskutečných 25 % na 2.849 registrací. V letošním roce se pak hodně čeká od Škody Kamiq. Na trh sice vstoupila až v září, přesto už je čtvrtým nejprodávanějším vozem segmentu, s 1.748 kousky.
Nejprodávanější malá SUV | |||
Poř. | Model | Prodeje 2019 [ks] | Prodeje 2018 [ks] |
1. | Peugeot 2008 | 3090 | 3205 |
2. | Renault Captur | 2849 | 2276 |
3. | Suzuki Vitara | 1836 | 1921 |
4. | Škoda Kamiq | 1748 | – |
5. | Opel Crossland X | 1251 | 1392 |
6. | Seat Arona | 1220 | 924 |
7. | Mazda CX-3 | 1151 | 1019 |
Nejprodávanější kompaktní SUV
Kompaktní SUV jsou stále žádanější, na což doplácí třeba již zmíněná střední třída. Jestliže Superb loni klesal, Karoq i větší Kodiaq mohutně rostly. První o 51 %, druhý 17 %. Bodovaly ale také třetí Dacia Duster nebo čtvrtý Hyundai Tucson, který se přitom již brzy má dočkat nové generace. Na šestou příčku se vyšvihl Ford Kuga, díky výprodeji skladů odcházející generace, desátý je Volkswagen T-Roc, model na spodní hranici segmentu.
Nejprodávanější středně velká SUV | |||
Poř. | Model | Prodeje 2019 [ks] | Prodeje 2018 [ks] |
1. | Škoda Karoq | 9911 | 6548 |
2. | Škoda Kodiaq | 7290 | 6227 |
3. | Dacia Duster | 5922 | 5290 |
4. | Hyundai Tucson | 3990 | 3424 |
5. | VW Tiguan | 3965 | 4050 |
6. | Ford Kuga | 2012 | 1943 |
7. | Kia Sportage | 1722 | 1937 |
8. | Peugeot 3008 | 1664 | 1413 |
9. | Toyota RAV4 | 1451 | 1113 |
10. | VW T-Roc | 1365 | 1187 |
Nejprodávanější velká SUV
Velkým SUV na českém trhu v minulých měsících jasně vévodilo BMW X5, na jehož 1.031 registrací nikdo jiný neměl. Meziročně si mimochodem pomohl o 56 %, a to díky rozběhnutí se prodejů nové generace tohoto auta. Ze stejného důvodu těžil i druhý Volkswagen Touareg nebo čtvrtý Mercedes-Benz GLE.
Nejprodávanější velká SUV | |||
Poř. | Model | Prodeje 2019 [ks] | Prodeje 2018 [ks] |
1. | BMW X5 | 1031 | 660 |
2. | VW Touareg | 768 | 485 |
3. | Volvo XC90 | 576 | 493 |
4. | Mercedes-Benz GLE | 562 | 484 |
5.-6. | Audi Q7 | 418 | 673 |
5.-6. | Audi Q8 | 418 | 137 |
7. | Jeep Grand Cherokee | 199 | 221 |
Nejprodávanější velkoprostorové vozy
V kategorii MPV loni skončil dlouhodobě nejžádanější vůz této kategorie u nás, Hyundai ix20, který se přestal vyrábět v květnu bez přímého nástupce a v následujících měsících už jen vyprodával své sklady. To je důvod meziročního poklesu z 4.126 na 3.896 registrovaných kusů. Mírně klesla druhá Dacia Dokker, která by se letos měla dočkat nové generace, naopak třetí Citroën Berlingo zůstává na shodné úrovni jako v roce 2018.
Nejprodávanější MPV a osobní dodávky | |||
Poř. | Model | Prodeje 2019 [ks] | Prodeje 2018 [ks] |
1. | Hyundai ix20 | 3896 | 4126 |
2. | Dacia Dokker | 3461 | 3572 |
3. | Citroën Berlingo | 2498 | 2487 |
4. | VW Caddy | 1750 | 1784 |
5. | VW Touran | 1685 | 1875 |
6. | Peugeot Rifter | 1673 | 194 |
7. | VW Transporter | 1406 | 1202 |
Zdroj auto.cz
Ceny povinného ručení se mění každý rok, proto se pravidelně vracejte a porovnávejte aktuální nabídky. Změnou můžete ušetřit až tisíce korun ročně. Tak na co ještě čekáte? Šetřete a nechejte si spočítat povinné ručení i havarijní pojištění.